Грађани општине Опово и даље бирају одлазак на шалтер од е услуга
Опово, 15. децембар 2021
У оквиру пројекта „Заједно ка бољој еУправи у малим локалним самоуправама – дигитализацијом до транспарентне и одговорне управе“ који је део регионалног ИЦЕДА програма, а који заједнички спроводе Центар за развој демократског друштва Еурополис из Новог Сада, Глас Опова и општина Опово, спроведено је истраживање са грађанима у вези са коришћењем и ставовима према е-услугама.
У периоду октобар-децембар 2021. године одржане су две фокус групе са укупно 12 учесника представника општине и корисника услуга. Поред тога, интервјуисано је 30 грађана у општинским и месним канцеларијама и њихови одговори су укључени у резултате онлајн анкете грађана. На онлајн анкету која је спроведена у овом периоду одговорило је укупно 112 корисника еУслуга – грађана и привредника из сва четири насељена места ове општине – Баранде, Сефкерина, Сакула и Опова. Поред истраживања информатичке писмености, перцепције и задовољства корисника, рађена је и процена пружање електронских услуга, као и капацитет и спремност саме општине Опово за реализацију еУслуга.
Општи утисак са овог истраживања је тај да су упркос недовољној упознатости са електронским услугама, грађани ипак свесни његовог великог потенцијала и значаја како за свакодневни живот, тако и за пословање. Једнако тако очекују и да држава Србија и локална самоуправа ипак уложе додатне напоре да услуге буду бројније, разноврсније и пријемчивије уз сталну подршку нарочито за сеоско, старије становништво како би у будућности одлазак на шалтер заменили коришћењем рачунара ли телефона.
4 од 5 грађана наше општине и даље радије бира лични одлазак у општину или месну заједницу насупрот електронским услугама без обзира коштају ли оне мање или не. У истом броју односно 4 од 5 грађана уопште нису корисници ових услуга, али да међу онима који јесу – чак 3 од 4 њих јесте било задовољно пруженом услугом. Резултати су потпуно другачија када је реч о предузетницима, међу којима се њих 3 од 4 ипак опредељује за електронске услуге, такође без обзира да ли је цена иста или мања.
У делу истраживања који се бавио оперативним капацитетима локалне самоуправе за пружањем електронских услуга препозната је велика потреба за обезбеђивањем адекватног простора, набавком додатне основне опреме, оперативних система и програма што само по себи представља велики изазов за малу општину попут наше. Ако се на то дода и потреба за сталним стручним ИТ кадром дугорочно решење се можда налази у тражењу средстава на европским програмима.
Резултати овог истраживања значајно ће допринети сагледавању стања у области развоја е-управе у нашој општини јер ће нам помоћи да креирамо даље кораке у правцу препознавања потреба наших грађана и привреде кад је у питању област дигитализације услуга јавне управе у облику акционог плана за електронске услуге по мери грађана.